6 Ocak 2013 Pazar

Bulgarca 3


Selamlaşma - Tanışma - Vedalaşma 1

Здрасти! (Zdrasti!) : Merhaba!
Здравей! (Zdravey!) : Merhaba!
Здравейте! (Zdraveyte!) : Merhaba! (çoğul)

Как се казваш? (Kak se kazvaş?) : Adın nedir?
Как се казвате? (Kak se kazvate?) : Adınız nedir?

Аз се казвам... (Az se kazvam...) : Benim adım ...
Ние се казваме... (Nie se kazvame...) : Bizim adlarımız ...

Not: 'Kak se kazvaş - te?' Asıl anlamı 'Nasıl söyleniyorsun-uz?' dur ama ad sorarken genellikle böyle sorulur.

Какво е името ти? (Kakvo e imeto ti?) : Adın nedir?
Какво е твоето име? (Kakvo e tvoeto ime?) : Adın nedir?

Какво е името ви? (Kakvo e imeto vi?) : Adınız nedir? (kibar)
Какво е вашето име? (Kakvo e vaşeto ime?) : Adınız nedir? (kibar)

Името ми е... (İmeto mi e...) : Adım ...... dır.
Моето име е... (Moeto ime e...) : Adım ...... dır.

Eğer bir topluluğa sormak isterseniz 'Adlarınız nedir?' diye böyle olacak...

Какво са имената ви? (Kakvo sa imenata vi?) : Adlarınız nelerdir?
Какво са вашите имена? (Kakvo sa vaşite imena?) : Adlarınız nelerdir?

Имената ни са ... (İmenata ni sa...) : Adlarımız ...... dır.

Нашите имена са... (Naşite imena sa...) : Adlarımız ...... dır.

Bu soru ya da cevapların iki şeklinin olmasının nedeni iyelik eklerinin kısa ya da uzun olarak kullanılmasından kaynaklanır.

Как е? (Kak e?) : Ne haber? / Nasıl gidiyor?

Как си? (Kak si?) : Nasılsın?
Как сте? (Kak ste?) : Nasılsınız?

Аз съм добре. (Az sǎm dobre.) : Ben iyiyim.
Добре съм. (Dobre sǎm.) : İyiyim.

Ние сме добре. (Nie sme dobre.) : Biz iyiyiz.
Добре сме. (Dobre sme.) : İyiyiz.

Ти как си? (Ti kak si?) : Sen nasılsın?
Вие как сте? (Vie kak ste?) : Siz nasılsınız?

И аз съм добре. (İ az sǎm dobre.) : Ben de iyiyim.
И ние сме добре. (İ nie sme dobre.) : Biz de iyiyiz.

На колко години си? (Na kolko godini si?) : Kaç yaşındasın?
На колко години сте? (Na kolko godini ste?) : Kaç yaşındasınız?

Аз съм на ... години. (Az sǎm na ... godini.) : Ben ... yaşındayım.
Ние сме на ... години. (Nie sme na ... godini.) : Biz ... yaşındayız.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder